Äntligen på rätt ställe!

Hello from Kreta! 🇺🇾

Detta blir inget långt inlägg. Jonna och Lunabelle ligger och sover (ÄNTLIGEN får Jonna lite sömn). Jag ligger en dag efter med bloggen så jag tänkte skriva om resan bara, just nu.

Vi vaknade på Quality hotell, vilket var ganska logiskt eftersom vi hade somnat där. Sen det där vanliga, frukost osv. Det kan ni ju nu.

(null)

Vi checkade ut från hotellet vid 14. Skönt! Då hann vi sova lite till,  bada o packa ihop utan stress.

Lunchen åt vi på en resturang på Mall of Scandinavia. De andra hade ätit där tidigare, men för mig var det första gången. Såå gott! Jag tog kycklingfilé som låg på något bröd o sen var det sjukt goda grönsaker till/på. Till det åt jag pommes. Rekommenderas starkt!

In i bilen och vidare till Arlanda. Som vanligt lämnade jag hjärnan strax utanför entrén, som varje gång jag ska utomlands. Jag fungerar inte alls på flygplatser! Om jag var själv skulle jag aldrig komma rätt. Nu snackar vi content. Släpp in mig ensam på en flygplats och se var jag hamnar. Jag tror detta fenomen beror på flera saker - min sociala fobi t.ex. Att komma in på en stor flygplats, med en massa folk jag inte känner, och dessutom göra saker i en speciell ordning, som man förväntas veta allt om. Det är tur att jag är trygg med Jonna och Danjal. De  är klippor och det är bara att följa dem och göra det de gör. Jag hänger Jonna i kjolarna som om hon vore min mamma och inte tvärt om.

(null)

Väl på planet somnade Lunisen redan innan vi lyfte och hon sov nästan hela resan. Det har hon gjort varje gång hon har flugit, så hon är verkligen ett drömbarn. Hon var bara vaken lite i slutet av flighten och då var hon på solskenshumör. Hon spanar in okända människor och ler och skrattar med dem. De kan ju såklart inte låta bli att skratta åt henne när hon gör så och när de gör det låtsas Lunisen bli blyg. Så himla charmig!

Ja just det, jag måste faktiskt nämna flygplansmaten. Det var en klar 10-poängare! Både Jonna och jag sa att vi aldrig har ätit så gott på ett plan och att det lätt skulle kunna serveras på en finare resturang. Sanslöst gott!

Framme, hämta väskorna, klämma in oss på en buss. Klockan närmade sig midnatt och det var 30 grader varmt ute. Inte vad man önskar efter en hel dags resande. Busschauffören var iaf underhållande. Vi fick möte med en annan buss och det blev för tight mellan bussarna vid mötet så de kom ingenstans. Det var även bilar som stod ivägen lite här och där. Vår chaufför blev irriterad att folk inte kunde köra, så han gick ur bussen och till den andra bussen och jag tror t.o.m att han satte sig i den och rattade lite så kaoset blev lite mindre. Det löste sig dock inte så han sprang ut o in o framåt tillbaka ett bra tag, samtidigt som han muttrade. Jag kan inte grekiska, men gissar att han sa ett sanningens ord om inkompetenta chaufförer.

(null)

Vi kom fram till hotellet sent. Trötta och svettiga checkade vi in och tog oss till våra rum. Inget var öppet så vi fick en macka som låg i kylen på vårt rum. Nästa problem som dök upp var att vi hade för lite vatten. Törstiga som vi var i värmen hade vi behövt minst en liter var. Det var bara det att allt som stod på rummet var 1,5 eller 2 liter och Lunisen behövde minst 1 liter till sin ersättning över natten. Vi löste det så att vi kokade kranvatten som jag drack. Det ska tydligen inte vara så farligt att dricka kranvatten här, men man vill ju helst dricka ur flaska för att va på den säkra sidan. Kl 01.03 var det 28 grader varmt.

Sen borde vi ha stupat i säng. Lunabelle var dock inte så sugen på att sova och Jonna var tvungen att jobba till klockan var nästan 03. Första natten var inte optimal!

Hur det har varit idag hoppas jag att jag orkar skriva om i morgon. Det är så slitigt att ha semester! 😅

PUSS O KRAM

Danjal Grekland Jonna Lottie Lunabelle Lundell Quality hotell god flygplansmat kreta semester